Consument geeft geitenmelk ruime voldoende

BAARN - Consumenten die kiezen voor geiten- of schapenzuivel doen dat niet alleen om gezondheidsredenen. Ook de smaak en het biologische aspect spelen een rol. Dit blijkt uit een onderzoek van Wageningen University & Research centre.

GeitenstalHet Landbouw-Economisch Instituut van de Wageningse universiteit vroeg 301 mensen naar hun mening over geiten- en schapenzuivel. 60 procent gaf producten van geitenzuivel een dikke voldoende (zeven of hoger). De meesten associëren schapenzuivel met 'moeilijk verkrijgbaar', 'kleinschalige productie', 'goed voor iemand met koemelkallergie', 'ambachtelijk' en 'biologisch'. 

Voor een deel van consumenten is het biologische aspect is van meerwaarde. Die meerwaarde zit vooral in de vriendelijkheid voor het dier of het milieu,- of een combinatie hiervan.

Persoonlijk contact

Huidige gebruikers van geiten- en/of schapenzuivelproducten zijn nieuwsgierige mensen en vinden eten leuk. Zij doen niet alleen in de supermarkt hun boodschappen. Zij zijn ook te vinden op locaties met meer ruimte voor persoonlijk contact, zoals de kaaswinkel, de markt of een boerderijwinkel.

 Niet alleen mensen met een koemelkallergie kopen alternatieven voor koemelk. Consumenten kiezen vooral voor producten van geiten- of schapenzuivel vanwege de smaak en variatiemogelijkheden.

Bron: Nu.nl

Grasrand